2. Det er viktig for en organisasjon å drive informasjons og samfunnskontakt fordi det er forskjellige roller og oppgaver som skal gjøres og fordeles.
3. PR er ikke helt det samme som informasjons og samfunnskontakt. PR er opptatt av å bygge positive forbindelser, mens informasjon og samfunnskontakt kan ha en videre målsetning.
4. De typiske omgivelsene for en organisasjon kan deles opp i ulike målgrupper: nærmiljøet, journalister, offentlige myndigheter, finansmiljøer eller kundegrupper. Ut fra hvem man vil nå og hva man vil oppnå bruker man forskjellige metoder.
5. Interessenter er noen som har interesser innenfor et bestemt område.
- Normsettere
- Tilførere
- Mottakere
- Allierte
- Ad-hoc-allierte
En interessegruppe er en organisasjon som har en spesiell form for interessesenter, de har bestemte interesser innenfor en bestemt sak.
6. Den offentlige mening er det "folk flest" mener. Dette kan sjekkes ved å f.eks gjøre en meningsmåling.
7. Et PR byrå prøver å søke og bygge positive forbindelser med allmennheten gjennom en kommunikasjon som har et bestemt mål. Det handler om å styre kommunikasjonen mellom en organisasjon og dens kjernepublikum for å bygge, styre og opprettholde et positivt bilde av organisasjonen.
8. Det er vanlig å snakke om omdoømme når man diskuterer oppfatningen av organisasjoner eller bedrifter - begrepet "rykte" er nok litt for belastet.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar