onsdag 3. februar 2010

Oppgaver til kapittel 16 - fra informasjonssamfunn til nettverkssamfunn

1. Hva menes med konvergens
Konvergens vil si at mediene flyter mer sammen. Et typisk eksempel kan være nettavisene, som inneholder både tekst, bilde, lyd og levende bilde.

2. Skriv kort om de fire ulike typene av konvergens?
1. Tjenestekonvergens
Beskriver den utviklingen nettavisen har vært gjennom.
Det å gå fra bare tekst og litt bilder som papiravis, til nettavis med videoreportasjer.
2. Nettverkskonvergens
Beskriver overgangen fra spesialiserte nettverk, som for eksempel telefonlinje, radiokringkasting, og til nettverk som kan tilby flere typer tjenester.
Bruksområde blir mer like.
3. Terminalkonvergens
Klokkeradio er et eksempel her. Det samme apparatet kan gjøre flere ting. Den er både vekkerklokke og radio, som man kan våkne til. I dag har vi fått mobiltelefon med klokke, digitalkamera og mp3 – spiller.
4. Markedskonvergens
Er resultatet av alle de tre konvergensene.
Ulike bransjer begynner å konkurrere i det samme markedet. For eksempel NRK og nettaviser tilbyr nå nyheter i form av tekst, bilder og levende bilder.

3. Hva slags tjenester tilbyr Google?
Søkemotoren Google tilbyr mange nettverkstjenester, og de fleste er gratis. Den mest brukte er antakelig søketjenesten Google Søk. Google har også mail, kart, bilder, reklame etc.

4. Ta for deg de største norske medieselskapene: A-Pressen, Edda, Media Norge og Schibsted. Finn ut hvordan de er strukturert. Hvem eier hva og hvordan blir de styrt?
A- Pressen eies av Telenor og LO.
• Et av de tre store norske mediekonsern. Etablert i 1948 under navnet Norske Arbeiderpresse.
• Eier 50 lokal – og regionsaviser samt tilhørende nettaviser og trykkerier, lokalfjernsyn og lokalradio, blant annet 50 % av aksjeposten i TV2
• I utlandet har A-pressen fokusert mest på Russland der selskapet eier både aviser og trykkeri.
http://www.apressen.no/

Edda:
• er ett av de «tre store» medieselskapene i Norge. Selskapet er 100 % eid av Mecom Europe AS som er eid av selskapet Mecom Media Scandinavia 2 Ltd.
• Edda eier virksomheter innen dagspresse, ukepresse, elektronisk publisering, lokalradio/lokalfjernsyn og direkte markedsføring i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Polen, Litauen og Ukraina
• Aviser Drammens tidene, Budstikka og Adresseavisene.
http://www.eddamedia.no/

Media Norge
• Medienorge ble opprettet av Kulturdepartementet i 1994 som en informasjonssentral for fakta om norske massemedier. Formålet med opprettelsen var å gjøre norsk mediestatistikk tilgjengelig via én sentral kilde, og å dokumentere norsk medieutvikling gjennom systematisk innsamling av data om norsk mediesektor. Etter mer en ti års arbeid sitter medienorge i dag med en omfattende samling av fakta om det norske mediefeltet. Denne informasjonen presenteres først og fremst på disse nettsidene, i nyhetsbrev og i ulike publikasjoner.
• medienorge deltar i et nordisk samarbeid via organisasjonen NORDICOM, som finansieres av Nordisk ministerråd
http://www.medienorge.uib.no/

Schilbsted
• er Norges største mediekonsern, og en av Skandinavias store medieaktører. Konsernet har etablerte produkter og rettigheter innenfor mediene avis, fjernsyn, film, forlag, multimedia og mobile tjenester
• er et ASA, altså det er invertert i aksjer her, og det er ca 8 -10 aktører.
• Aviser Bergens tidene, Fvn, Adresseavisa, Aftenposten og Stavanger aftenblad osv.

5. Hva menes med begrepet digitale skiller?
Det har vist seg at goder har en tendens til å hope seg opp hos enkelte. Er du flink på skolen, er det lettere å få god utdanning. Har du høy utdanning er det letter å få jobb, osv. Med fremveksten av IKT har vi fått nye, digitale, skiller. De som ikke forstår den nye teknologien vil henge etter, og det vil bli en skille.

6. Hva er forskjellen på vertikal og horisontal integrasjon?
Vertikal integrasjon er at en aktør har kontroll over alle ledd i medieproduktenes vei til publikum. For eksempel: produksjon, distribusjon og visning av film og tv- programmer.

Horisontal integrasjon vil si at de markedsfører det samme produktet innenfor ulike felt. For eksempel Disney selger sine figurer gjennom filmer, dataspill, leker og temaparker. På denne måten maksimerer de inntektene ved å kontrollerer slaget innenfor området.

7. Hvordan bruker media internett som en presensentasjons plattform? Hvordan vil fremtiden bli?
Internett viser kan vise ting fra sin side, og kan vinkle ting svært subjektivt. Det er derfor mye at det som finnes på nettet som ikke er objektivt, og vi får kanskje bare sett saken fra en side og trekke en konklusjon som kanskje ikke stemmer, om vi ikke kritiske. Det er ikke mange som kontrollerer det som blir lagt ut og dette kan derfor bli skummelt

8. Hva er Ipad?
Det er Appels nye berøringsskjerm, og er en hybrid mellom smartphone og en laptop.
Skjermen ser ut som en stor iPhone, vel ti tommer stor og med skjermen helt ut til kantene.

1 kommentar:

Isabell sa...

Veldig bra svar på oppgavene, utfyllende ;)

Ellers er bloggen veldig oversiktlig. Bra du har tatt med noen bilder på siden din ;)