onsdag 10. februar 2010

Radio Radio! Oppgave 1

VG Reklame (0:40): Hvordan er stemningen i reklamen? Hvordan identifiserer vi oss med den? Hvem er målgruppen? Hva slags kontentum hører vi?

Stemningen er litt spent mellom mannen og kvinnen. Det er en nokså hverdagslig situasjon, kanskje på jobb (etter hva vi hører av kontentum). Målgruppen er voksne. Kontentum er folk som snakker i bakgrunnen, det høres ut som de kan befinne seg på et kontor.

Plateprating (1:22): Hva kjennetegner såkalt ”plateprating”? Hvordan forsøker de her å holde på lytteren? Fungerer det?

Radiovertene holder på lytterne ved å holde en konkurranse, og dra den ut gjennom sendingen.

Månelanding (1:07): Lyden fra månelandingen har en dokumentarisk autoritet? Forklar hvorfor? Har den geografiske avstanden noe å si for kvaliteten på dette innslaget?

Det var en historisk hendelse som skjedde og det var på direkte sending på 60- tallet, og at det var den første mannen på månen.

Kvaliteten er ikke så god siden utstyret ikke var så godt som det er i dag.

Vebjørn Rodal (2:09): Direktesending er en av styrkene til radio. Føler du at det er lett å engasjere seg ved å lytte til dette innslaget? Føler du et menneskelig nærvær?

Hvis man interesserer seg for sporten, tror jeg det er enkelt å bli engasjert ved å litte til innslaget. Kommentatoren er veldig ivrig og engasjerende, i tillegg hører vi folkemengden som jubler i bakgrunnen, og man får en følelse av tilstedeværelse.

Varm Veum (00:56): Hvordan fungerer denne lydfortellingen? Hvilke virkemidler er brukt for å gjøre det dramatisk?

Lydfortellingen er en samtale, med musikk i bakgrunnen. Virkemidler som kontentum, musikk og fortellerstemmen brukes for å gjøre fortellingen dramatisk.

1 kommentar:

Hege sa...

Gode vinklinger og bra formulert! Oppgaven er bra besvart:)